ارزشیابی آموزش
تعریف
ارزشیابى درنظام آموزش پزشکى از اهمیت ویژهاى برخوردار است بدلیل آنکه این نظام عهده دار تربیت نیروى انسانى کارآزموده و با کیفیت برای عرضه مراقبتهاى درمانى و بهداشتى بوده و به طور مستقیم با سلامت جامعه ارتباط دارد. از این رو کیفیت آموزش وپژوهش در دانشگاه علوم پزشکی باید مورد ارزیابى قرار گرفته و بطور مستمر بهبود یابد تا بتوان از تحقق رسالت و اهداف نظام سلامت اطمینان حاصل کرد. بدین منظور، نظام ارزشیابى دانشگاه باید مطلوبیت عوامل درونداد (دانشجو، هیأت علمى، برنامه درسى وغیره)، برونداد (فارغ التحصیلان، تألیفات و غیره) و فرآیندها (تدریس، یادگیرى، امکانات وغیره) را به طور مستمر مورد سنجش و قضاوت قرار داده و حاصل آن را جهت بهبود امور آموزشى، پژوهشى و عرضه خدمات تخصصى به استحضار تصمیم گیرندگان برساند.
محورهای فعالیت
- توسعه روشهای نوین سنجش و ارزشیابی دانشجویان و ارائه بازخورد و مشاوره به اساتید و گروه های آموزشی در این مورد
- توانمند سازی اساتید در زمینه روش های نوین ارزیابی دروس
- هدایت پروژه اعتبار بخشی برنامه های آموزشی (مورد تاکید وزارت متبوع)
- مشارکت در تدوین و اجرای فرایند ارزشیابی درونی و بیرونی
- انجام مطالعات کاربردی در زمینه ارتقا و توسعه روشهای ارزشیابی برنامه های آموزشی و سنجش پیشرفت تحصیلی
- ارائه بازخوردها به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه
ارزشیابی اساتید
- فرم نظر خواهی از رئیس دانشکده به مدیران گروه
- فرم نظر خواهی از معاون آموزشی دانشکده در مورد اعضاء هیأت علمی
- فرم نظر خواهی از مدیر گروه در ارتباط با کیفیت تدریس عضو هیأت علمی
- فرم نظرخواهی از همکاران در مورد عضو هیات علمی
- فرم نظرخواهی از دانشجویان در مورد عضو هیأت علمی