چاپ مقاله دکتر سعیده اللهیاری

۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۵ کد : ۳۳۴۵۶ مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی
تعداد بازدید:۱۱۸

مقاله دکتر سعیده اللهیاری (استادیار فارماسیوتیکس) با عنوان Liposomal drug delivery systems for organ-specific cancer targeting: early promises, subsequent problems, and recent breakthroughs با ضریب تأثیر 5/00 در مجله Expert Opinion on Drug Delivery به چاپ رسید. لازم به ذکر است ایشان به عنوان نویسنده مسئول در این مقاله مشارکت داشته‌اند. مجله مذکور توسط Taylor and Francis چاپ و در پایگاه‌ اطلاعاتی ISI, Scopus, PubMed نمایه می‌شود.

سیستم های لیپوزومی هدفمند برای دارورسانی به بافت سرطانی، به عنوان یک رویکرد خاص و قوی در مقایسه با سیستم های لیپوزومی معمولی شناخته شده است. سلول‌های سرطانی دارای یک ریزمحیط منحصر به فرد با گیرنده‌های ویژه با بیان بیش از حد بر روی سطح خود هستند که فرصت‌هایی را برای کشف سیستم‌های جدید و مؤثر دارورسانی با استفاده از هدف‌گیری فعال فراهم می‌کنند. 
لیپوزوم های هدفمند هوشمند، پاسخگو به تحریکات داخلی یا خارجی بوده و با افزایش تجمع عامل ضد سرطانی محصور شده در محل تومور، کارایی تحویل را افزایش می دهند. کاربرد آنتی‌بادی‌ها و آپتامرها علیه گیرنده‌های سطح سلولی، زمینه‌ای قوی و در حال رشد است. علاوه بر این، ایمونولیپوزوم‌ها و واکسن‌های سرطان به‌عنوان شیمی‌درمانی کمکی نیز قابل تعدیل ایمنی مطلوب هستند. سیستم های ترکیبی و چند منظوره نیز از این نظر جذاب هستند. با این حال، سیستم‌های دارورسانی هدفمند لیپوزومی بالقوه فعال، مسیر طولانی تا پذیرش بالینی دارند، عمدتاً به دلیل تداخل متقاطع و امور زیست سازگاری بخش‌های عامل‌دار.
فرمول‌های لیپوزومی مهندسی شده باید بر اساس ویژگی‌های بافتی، از جمله شیمی سطح، بار، و عروق کوچک طراحی شوند. هدف این مقاله، بررسی سیستم های لیپوزومی هدفمند به روز شده برای درمان سرطان رایج در سراسر جهان است.

دانشکده توفیق روز افزون ایشان را در زمینه های مختلف علمی از خداوند متعال خواستار است.

آخرین ویرایش۰۳ مهر ۱۴۰۳

نظر شما :